Autorské ego

Ego máme všichni. Myslím si, že nám pomáhá chránit integritu toho co děláme a pomáhá nám odpovědět na otázku proč něco děláme. Bohužel se mi stále častěji stává, že kolegové fotografové projevují své autorské ego tam, kde by dle mého mělo stát slušné vychování.

Čím déle fotografuji a potkávám více modelek, tím více různých příběhů se ke mně dostává a občas jsem doslova zklamán z toho, jak fotografové (zatím vím jen o mužích) nedokážou pracovat s přáním a potřebou klienta, ale tvrdě si prosazují jen své představy. V poslední pondělním článku jsme psal o rozdílech v užitné a umělecké fotografii a myslím si, že do širšího cyklu autorské ego patří (s rozumem), ale v užitné fotografii už by mělo jít o konsenzus více stran a faktorů.

Autorské ego má mezi fotografy jeden zcela základní projev na který já narážím doslova dnes a denně. Tím není nic jiného než napsání, jak by dle nich měla VAŠE fotografie vypadat.

Proč je slovo “vaše" v kapitálkách?

Fotografie je vázaná na reálný svět (na čas, místo a všechny další okolnosti), takže by se dalo s jistotou pochybovat, jestli se jedná o umění - to ovšem nechme. I když je fotografie takto vázaná, tak se v jistém ohledu jedná o subjektivní pohled autora na danou scénu (nebo na scénu, kterou vytvořil, spoluvytvořil) = jedná se o jeho představu.

Přistupme tedy na to, že fotografie v jednodušším pojetí je autorova představa o světě, který se kolem něho děje, nebo který spoluvytváří. Je-li má fotografie mou představou a někdo mi začne k fotce psát, jak by to udělal jinak, tak už nehodnotí nijak moji fotografii, ale snaží se mi svým autorským egem nadiktovat, jak by fotografie měla v jeho očích vypadat.

Když se posuneme do absurdna, tak by stejný model v literatuře znamenal, že by ostatní spisovatelé donekonečna komentovali drobné odbočky v knihách a dožadovali se nejlépe přepsání půlky knihy. Ano, mohou si myslet, že se to dalo udělat podle nich lépe, ale to je pouze projekce vlastního modelu “dobře” do cizí práce. Motivace k dělání takových věcí dle mého vychází ze snahy ponížit svou projekcí cizí práci a polaskat si právě to své autorské ego (svou představu “dobře”).

Stejně jako se Dorian Grey ani na konci knihy nepolepšil, stejně jako Veronika nezemřela a Zajda Munrou nepochopil, že umře, tak i mé fotografie jsou mou subjektivní představou, která má svou integritu.

Vzhledem k tomu, že vím co dělám a proč, tak se pod svými fotkami nikho neptám, co bych měl udělat jinak, protože vím důvod, proč to tak je.

Nakonec přidávám několikatero, jak změnit svůj přístup k cizí práci na internetu:

  1. Nepiš nikomu pod fotku svou představu, jak by měla fotka vypadat, když tě o to nežádá.

  2. Místo svých představ projev trochu úcty k cizí práci a zeptej se radši na kontext (proč to tak je?)

  3. Nepovyšuj svou autorskou představu nad jiné.

  4. Než začneš hledat chyby, tak se zaměř na podstatu cizí práce.

  5. Mysli na slušné vychování.

Soustřeď se na to co děláš.

P.

Fujifilm X-Pro 1, #2016

Fujifilm X-Pro 1, #2016