Je to tu, právě dnes (27. 1. 2021) přináší oficiálně na trh FUJIFILM celkem pět nových produktů a jednu novou filmovou simulaci. Co nám novinky přináší? Co mění a co už asi nikdy nebude jako dřív se dozvíte v dnešním článku.
GFX100S - to nejlepší v malém balení
Moc dobře si pamatuji ohlášení prvního GFX50S a jsem velmi rád, že skoro po 5 letech jsme již u druhé generace “levných” GFX modelů. Bylo otázkou zda se objeví dostupný snímač velikosti 33x44mm nebo zda bude použit stejný snímač, který nalezneme v modelu GFX100.
Jak již víte, tak druhá varianta se stává skutečností a nové srdce GFX100S je 102 Mpix snímač ve spojení se čtvrtou generací X-Procesoru. Na první pohled je tedy základ stejný, jako u GFX100, ale za výrazně nižší cenu.
Možná se na tomto místě ptáte, co tedy nové GFX dokáže díky snímači a proč je o tolik lepší než 50Mpix v prvním GFX? Jednoduše řečeno tyto snímače nedělí generační rozdíl, ale zhruba generace tři. 50 Mpix snímač neumožňoval ani fázovou detekci a systém automatického ostření byl odkázán zcela na kontrast. Ve světě APS-C FUJIFILMU bychom se museli vrátit až do roku 2012 k X-Pro1, která na tom byla stejně. Přechod z kontrastu na kombinaci ostření pomocí kontrastu a fázové detekce je tedy první generace, zvětšení počtu Mpix a zrychlení odezvy je generace druhá a tou třetí je technologie BSI na snímači, kterou do APS-C segmentu přenesla X-T3 a stejně je vybaven i snímač se 102 Mpix a fyzickou velikostí 33x44mm.
Abych to zjednodušil, tak když vezmete 4 snímače X-T3/X-T4 a dáte je vedle sebe, tak získáte právě zmiňovaný snímač z GFX100S/GFX100.
Abych udělal menší komparaci v rychlosti systémů, tak APS-C FUJIFILM fotoaparáty s posledním algoritmem pro automatické ostření dosahují rychlosti až 0.02s. GFX100S dosahuje rychlosti AF až 0.18s. Ano, jedná se o rozdíl, ale také o zcela odlišné systémy a také o odlišné objektivy (jinak těžké optické soustavy).
Snímač a procesor nejsou všechno a do nového GFX je adaptována stabilizace snímače (IBIS), která je o celých 20% menší a o 10% lehčí než u GFX100 a jako další plus je její účinnost vyšší o 1/2 EV. Tedy dle CIPA se dostáváme až k účinnosti 6 EV. Vliv stabilizace u GFX já zásadní, protože expoziční trojúhelník je pouze jeden a chcete-li mít dostatečnou hloubku ostrosti, tak musíte volit adekvátní clonu objektivu. Stabilizace účinně prodlužuje čas, který s GFX udržíte a tím vám na druhé straně snižuje ISO nebo celkově zvyšuje komfort (i duševní) při práci. Sám jsem si toto vyzkoušel, když jsem na konci fotografování s GF 120mm makro zjistil, že mám vypnutou stabilizaci na objektivu a když jsem ji zapnul, tak jsem měl hned záběry ostřejší (byl jsem čerstvě po operaci a moje stabilita byla snížena).
A jak je tedy GFX100s “kompaktní”?
Samozřejmě se stále jedná o poměrně velký fotoaparát, ale není se čemu divit, protože tělo fotoaparátu musí obalit opravdu velký snímač, který ještě k tomu visí na modulu stabilizace (IBIS). Fyzické rozměry jsou: 15cm na šířku, 10,4 cm na výšku a 8,7 cm do hloubky. Váha se efektivně dostala pod 1kg tedy až na hranici 900g.
Co je opravdu jinak u GFX100S?
Tradiční ovládání bylo zredukováno na PASM volič, což je taková menší úlitba pro lidi, kteří budou migrovat ke GFX z jiného systému. Poprvé se dočkáme nového designu joysticku a na to jsem ergonomicky velmi zvědavý. Hledáček je spíše tradiční a nedosahuje rozlišení GFX100, ale na druhou stranu zadní LCD je opět velmi jemný (2,36 milionu obrazových bodů). Zásadní změnou, která prozrazuje mnohé je přechod na jiný typ baterie - tedy na W235, která pohání například X-T4. I s touto menší baterií je dle CIPA výdrž 460 snímků. To nám prozrazuje, že nový IBIS model já zásadně úspornější a celkově se FUJIFILMU podařilo vylepšit power management uvnitř GFX.
Komu je určen?
Samozřejmě všem, kteří o něj mají zájem. Jedná se o fotoaparát se kterým půjdou fotit všechny žánry, nahrávat 4k video, cestovat s ním a používat ho, jako jakýkoliv jiný fotoaparát. Slušné rozměry, utěsnění proti vlhkosti, prachu a vysoký výkon ho předurčují k širokému použití.
FUJIFILM X-E4 - zen minimalismus v japonském stylu
Na řadu E se čeká vždy o něco déle. Abych to uvedl na pravou míru - na všechny modely s hledáčkem na straně se čeká déle. Jejich životní cyklus je o něco delší. I na novou X-E4 jsme si museli počkat a po vzoru své původní verze opět ukazuje, že čím méně všeho, tím lépe dle inženýrů v Japonsku.
X-E3 byl první model bez křížového voliče a redukce prvků se dočkala i X-E4. Na přední straně zcela chybí páčka na změnu ostření S/C/M. Na zadní straně chybí roler a tlačítko Q se posunula na horní panel, aby nedocházelo k samovolnému stiskávání, jak se to vyčítalo X-E3.
Designově výrazným prvkem je výklopný LCD, který je zanořen do těla fotoaparátu, takže nijak nevystupuje. Jsem rád, že tento přístup byl přijat z modelu X100V, který je výrazně dražší. LCD na X-E4 lze vyklopit směrem nahoru - to umožňuje například vlogovat a kontrolovat si záběr a ostření. Samozřejmě nevýhoda tohoto systému je, že stejně na sebe moc neuvidíte, když budete mít v sáňkách externí mikrofon.
X-E4 je vybavena stejným snímačem a procesorem, jako X-T4/X-T3/X-S10/X-T30 - tedy 26 Mpix X-Trans CMOS BSI. Výkon fotoaparátu bude srovnatelný například s FUJIFILM X-S10 a pozadu nezůstávají ani video funkce (4k/30p).
I když vám může připadat X-E4 na pohled jako hračka, tak horní a spodní panel jsou slitiny hořčíku i díky tomu je váha pouhých 364g.
Co je opravdu jinak?
Jedním slovem ergonomie. Redukce roleru a S/C/M přepínače znamená, že přepínání funkce předního roleru se bude nejspíše dosahovat stisknutím přímo předního roleru a na výběr by mělo být z: času závěrky, clony, ISO a kompenzace expozice. Absence S/C/M voliče znamená změnu v MENU, pomocí Q menu nebo mapováním této funkce na jedno z FN tlačítek.
Komu je určen?
Všem, kteří upřednostní design s hledáčkem na straně a bude je X-E4 oslovovat více než X-T30. Z hlediska výkonu mají být potenciálně stejné, ale realita je taková, že X-E4 bude vybavena posledním algoritmem AF, který se X-T30 vyhýbá stejně jako X-Pro3.
Osobně mám řadu X-E velmi rád, protože se jedná o nejkompaktnější X-Trans na trhu. Vynikající bude ve spojení s FUJINON XF 27mm F2.8.
FUJINON GF80mm F1.7 - ten nejsvětelnější AF objektiv pro GFX
Dlouho očekávaná osmdesátka od FUJINONU je tu. Postupně se objevovala a mizela v roadmapě objektivů až jsme se na začátku roku 2021 dočkali. Tento objektiv si pro sebe bere prvenství ve světelnosti, protože neexistuje světelnější objektiv s automatickým ostřením pro systém GFX.
Přepočteme-li ohnisko, tak se jedná o o cca 62mm ohnisko. Je tedy o něco užší než padesátka, ale širší než pětaosmdesátka. Kdo má GF110mm F2, tak asi nemusí řešit rozšíření svého portfolia objektivů. Naopak majitelé například GF45mm by si mohli hezky doplnit ohnisko právě pomocí GF80mm.
Výhodou, kromě světelnosti, je rozhodně i slušná váha a rozměry. 795 gramů je rozhodně snesitelné a utěsnění vůči vlhkosti a prachu je již u GF objektivů standard.
Všechno se vším souvisí a proto vyšší světelnost se rovná posun citlivosti ostření z -5 EV na -5.5 EV u systému GFX.
Co je opravdu jinak?
Těžká optická soustava potřebuje hodně energie pro rychlý a přesný AF a proto byl zvolen DC motor (stejně jako u XF50mm F1). Asférické členy jsou broušeny s přesností na 1/100 000 milimetru a díky tomu by měl být bokeh ještě o něco lepší. Tato přesnost má redukovat tzv. “onion-ring effect” - tedy nepravidelné kruhy v bokehu, které jsou více elipsy než kruhy.
Komu je určen?
Všem kdo chtějí a potřebují portrétní ohnisko pro GFX a mají dostatečné finance.
FUJINON XF27mm F2.8 II - jedna palačinka vládne všem
Není i je novinkou. 27mm objektiv všichni známe, protože je tu s námi dlouhé roky. Jeho nová verze, ale přináší pár podstatných změn.
Clonový kroužek s aretací na A
WR - utěsnění proti vlhkosti a prachu
Sluneční clonu
Clonový kroužek by v mém vesmíru měl mít každý objektiv. Ovládání se mi zdá mnohem snazší. Zajímavé je, že až teprve XF27mm si adaptovala aretaci, kterou má každý GF objektiv pro přepnutí do polohy C (přesunutí ovládání clony na roler). U takto drobného objektivu je aretace v automatické poloze rozhodně výhodou. Výška objektivu je pouhých 23mm a váha 84g.
Něco málo o ohnisku
27mm je po přepočtu cca 40mm, což se na první pohled může zdát jako zvláštní ohnisko, ale například Leica fotografové ho dobře znají. Tato ohniska v posledních letech zažívají menší obrodu. Proč? Vychází z teze, že ohnisko nejbližší diagonále snímače poskytuje nejpřirozenější pohled na svět. Limitně se blížíme úhlu záběru našeho vlastního oka a komponování je pak velmi snadné. FUJIFILM má pro APS-C 27mm (snímač měří diagonálně cca 28mm), pro systém GFX se nabízí GF50mm (GFX snímač diagonálně měří 55mm) a například firma SAMYANG má pro FF bezzrcadlovky v nabídce objektiv s ohniskem 45mm (snímač měří diagonálně cca 43mm).
Co je opravdu jinak?
Motor ostření je DC - vypadá to, že si Fujifilm tento systém v posledních měsících oblíbil a vypadá to, že se jim povedlo vylepšit tuto ostřící jednotku, aby byla dostatečně rychlá, tichá a hlavně i úsporná. DC motor ostření v takto malém objektivu by měl znamenat vysokou rychlost ostření.
Sluneční clona na původní verzi chyběla, ale nyní by měla být konečně v balení.
Komu je určen?
Jeden objektiv vládne všem? Je-li 23mm moc široká a 35mm moc úzká tak 27mm je akorát. Nespornou výhodou je jeho velikost - lépe řečeno malost. Chcete ze své X-E4, X-E3, X-E2 nebo X-T30, X-T20 udělat foťák do kapsy?
Ještě z jednoho pohledu se mi jeví jako zajímavá X-E4 (3,2) + 27mm jako ohniskem užší alternativa k X100 sérii.
FUJINON XF70-300mm F4-5.6 - objektiv, který skrývá více než se na první pohled zdá
Kdo mě zná, tak ví, že nadchnout mě zoom objektivem není snadné, protože prakticky nikdy nepřemýšlím nad tím, že bych nějaký ve své fotobrašně potřeboval. S trochou přirozeného cynismu jsme sledoval různé vzkazky a drby k novému univerzálnímu telezoomu.
Již dle vybraného ohniska a světelnosti je jasné, že navazuje na 16-80mm a tato dvojce nabízí pokrytí ohnisek 16-300mm v poměrně kompaktním balení.
Silné stránky
Ohnisko 70-300mm je po přepočtu úhel záběru odpovídající 107-457mm
Světelnost se podařilo udržet na F4-5.6 (konstantní světelnost 4 by ho rozhodně fyzicky zvětšila)
Stabilizace s účinností až 5.5 EV
Systém ostření pomocí lineárního motoru (stejně jako například 50-140mm)
Makro funkce - světe div se, ale tento zoom je makro objektiv 1:2
Kompatibilita s telekonvertory 1.4x a 2x (kompatibilita s telekonvertory je velmi výjimečná ve světě FUJI a pyšnit se ji může pouze 80mm makro, 50-140mm a 100-400mm (samozřejmě ještě 200mm, ale ta má TC svůj)
Váha pouze 580g
Docela dost silných stránek nemyslíte? Rozhodně jeho použitelnost zvyšuje výkonná stabilizace a použití s telekonvertory. Dokonce při použití TC 2x se zvýší jeho makro schopnosti až na zvětšení 1:1 (stejně jako 80mm Makro).
Komu je určen?
Fotografům, kteří potřebují dlouhé ohnisko. Univerzálnější než 50-140mm a ještě u toho nechtějí finančně zcela vykrvácet. S využitím telekonvertoru se můžete dostat až k ohnisku 600mm a mít jako bonus makro 1:1.
Máte otázky? Přijďte na stream, kde si o novinkách budeme povídat.